21.1.17

Οι διαφημίσεις μιας χρονιάς...

Ραδιόφωνοτα κανάλια και η... πλατφόρμα...

Οι άδειες περιεχομένου για κανάλια εθνικής εμβέλειας τελικά δεν δόθηκαν, έπειτα από ένα διάστημα 16 μηνών, και...
παραπέμπονται προσεχώς, ίσως την άνοιξη, με τη διαδικασία να την αναλαμβάνει πλέον εξ ολοκλήρου το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και όλα να δείχνουν ότι θα είναι πιθανότατα περισσότερες από τέσσερις.

Τη χρονιά που μας πέρασε, πάντως, τα διαφημιστικά έσοδα φαίνεται να κινήθηκαν -έστω και οριακά- ανοδικά, αν και τα ενδεικτικά ποσά στο σύνολό τους δεν τα γνωρίζουμε αφού τα κανάλια δεν επιτρέπουν τη δημοσιοποίησή τους.

Γνωρίζουμε όμως τι ποσά συνολικά πήγαν σε ραδιόφωνο, περιοδικά και εφημερίδες, καθώς και τον αριθμό των σποτ και των δευτερολέπτων που μεταδόθηκαν από τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας. Γνωρίζουμε επίσης τα ποσά που έδωσαν σε κανάλια, στο εννεάμηνο του 2016, οι τράπεζες και φτάνουν συνολικά στα 8.692.300 ευρώ.

 
Τα 7.639.000 δόθηκαν σε τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας, τα περισσότερα στον ΑΝΤ1 (1.898.000 ευρώ) και ακολούθησαν: ALPHA (1.629.000), ΣΚΑΪ (1.329.000), STAR (1.269.000), MEGA (1.264.000), ETV (240.000), Μακεδονία TV (10.000). Στα συνδρομητικά δόθηκαν 677.000 ευρώ, με τη Forthnet να παίρνει 364.000 ευρώ και την CosmoteTV (313.000 ευρώ).

Σε δύο περιφερειακά δόθηκαν 376.300 ευρώ, με το Action 24 να παίρνει 370.000 ευρώ και το EXTRA 6.300 ευρώ. Σύμφωνα με επεξεργασμένα στοιχεία των τραπεζών, η διαφημιστική τους δαπάνη στο εννεάμηνο σε όλα τα ΜΜΕ (τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες, περιοδικά, διαδίκτυο κ.ά.) έφτασε τα 33,215 εκατ. ευρώ.

Τα περισσότερα διαφημιστικά από τις τράπεζες έχουν κινηθεί στον όμιλο Αλαφούζου με 3,065 εκατ. ευρώ, και αμέσως μετά ακολουθεί ο όμιλος Κυριακού με 2,209 εκατ. ευρώ ενώ έπονται: Θ. Αναστασιάδης (2,056 εκατ. ευρώ), Δ. Κοντομηνάς (1,808 εκατ. ευρώ), Στ. Ψυχάρης (1,8 εκατ. ευρώ), Φ. Μπόμπολας (1,7 εκατ. ευρώ), όμιλος Βαρδινογιάννη (1,39 εκατ. ευρώ), Real Goup (Ν. Χατζηνικολάου - Α. Κουρής, 1,384 εκατ. ευρώ), Mega (1,264 εκατ. ευρώ), όμιλος Κουρτάκη (817.415 ευρώ), εταιρείες Σκαναβή - Μπενέκου (534.645 ευρώ), Θ. Φιλιππόπουλος (596.950 ευρώ). Π. Κωστάκης (447.315) κ.ά.

Ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκος Παππάς, έχει προαναγγείλει τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας μέσω της οποίας θα γίνονται φανερά και με τη μέθοδο της δημοπρασίας οι αγοραπωλησίες διαφημιστικού χρόνου στην τηλεόραση.

Κάτι που αντιμετώπισαν από την πρώτη στιγμή αρνητικά καναλάρχες (ΕΙΤΗΣΕΕ), διαφημιστές (ΕΔΕΕ) και διαφημιζόμενοι (ΣΔΕ). Σε κοινή τους τοποθέτηση σημείωναν ότι αντιλαμβάνονται πως «η διαφάνεια στα έσοδα των ΜΜΕ (δηλαδή τα έσοδα από διαφήμιση) ενδιαφέρει την ελληνική κυβέρνηση γιατί αποτελεί εχέγγυο για την ορθή λειτουργία της μαζικής ενημέρωσης στην Ελλάδα».

Πρόσθεταν όμως ότι ο υπουργός επιχειρεί «σαφή υπέρβαση των αρμοδιοτήτων εποπτείας των ΜΜΕ που του παρέχει ο νόμος και έρχεται να εκχωρήσει σε μοναδικό ιδιώτη (ανώνυμη εταιρεία) και πιθανούς υπεργολάβους ιδιώτες μια αρμοδιότητα που δεν έχει». Πρότειναν και «συναινετική λύση» με τη θέσπιση ολοκληρωμένου συστήματος monitoring, «δηλαδή καταγραφής της διαφημιστικής δαπάνης - και όχι διαχείρισής της και μάλιστα χωρίς την επιβάρυνση μεσάζοντος».

Η διαβούλευση ολοκληρώθηκε, αλλά έκτοτε δεν έχουν υπάρξει... εξελίξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες βρίσκεται στο στάδιο των τελικών διορθώσεων, προσθαφαιρέσεων και πιθανότατα η σχετική ρύθμιση να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στον Φεβρουάριο...

Τη χρονιά που μας πέρασε, πάντως, διακινήθηκαν διαφημιστικά συνολικά 9.410 προϊόντα, με τα περισσότερα να εμφανίζονται σε περιοδικά (3.581) και ακολουθούν: τηλεόραση (2.646), ραδιόφωνο (1.628) και εφημερίδες (1.555). Τον Δεκέμβριο του 2016 κινήθηκαν 3.159 προϊόντα, με τα περισσότερα και πάλι να εντοπίζονται στα περιοδικά (1.228) και να ακολουθούν: τηλεόραση (930), ραδιόφωνο (516) και εφημερίδες (485).

Σύμφωνα με τις καταγραφές της Media Services, το 2016 από τα κανάλια εθνικής εμβέλειας, τις δύο συνδρομητικές πλατφόρμες, τα τρία κανάλια της δημόσιας τηλεόρασης καθώς και το παιδικό Nickelodeon TV και PlUS μεταδόθηκαν συνολικά 1.510.207 σποτάκια με συνολική διάρκεια 32.563.980 δευτερόλεπτα.

Τα περισσότερα σποτ μετέδωσε το STAR (215.004), χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι είχε και τα περισσότερα έσοδα, καθώς κάθε κανάλι έχει διαφορετικό τιμοκατάλογο, τα σποτάκια έχουν διαφορετική διάρκεια και πάει λέγοντας. Αμέσως μετά ακολουθούν ο ΑΝΤ1 (214.548), ο ALPHA (208.097), το MEGA (205.081), το ETV (158.750) και ο ΣΚΑΪ (150.697).

Είναι προφανές ότι η σειρά με βάση τα σποτ που μετέδωσαν δεν έχει καμία σχέση με τη σειρά των καναλιών ως προς τα πραγματικά έσοδα που είχαν από τις διαφημίσεις τους. Τον Δεκέμβριο του 2016 τα κανάλια φιλοξένησαν 155.123 σποτ με συνολική διάρκεια 3.354.442 δευτερόλεπτα.

Για τα ραδιόφωνα υπάρχει μια πιο... καθαρή εικόνα από τη Media Services. Για τους 14 σταθμούς τουλάχιστον, που υπάρχουν σχετικές καταγραφές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της, λοιπόν, οι παραπάνω σταθμοί μετέδωσαν συνολικά 451.304 διαφημιστικά μηνύματα, διάρκειας 13.998.940 δευτερολέπτων, με τη δαπάνη να φτάνει τα 84.787.594 ευρώ.

Πρόκειται φυσικά για μικτό ποσό καθώς δεν έχουν αφαιρεθεί φόροι, κρατήσεις, αγγελιόσημο, πιθανές εκπτώσεις, μπόνους και λοιπά. Κάτι που σημαίνει ότι το πραγματικό καθαρό ποσό θα είναι πολύ μικρότερο.

Τα ίδια ραδιόφωνα τον Δεκέμβριο που μας πέρασε μετέδωσαν 63.194 διαφημιστικά μηνύματα, διάρκειας 2.015.278 δευτερολέπτων, με τη δαπάνη να κινείται στα 10.534.936 ευρώ, μικτά, οπότε και γι’ αυτό ισχύουν τα προαναφερθέντα...


Σωτήρης Μανιάτης, efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: