10.11.12

Με τα «μάτια» του Μουντζούρη...


ΜΙΑ ΜΑΓΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΣΤΙΣ ΠΛΑΓΙΕΣ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ...
Η ζωή στην Ελλάδα δεν είναι - ή τουλάχιστον δεν θα έπρεπε να είναι - μόνο χαράτσια, κουρέματα, χρεοκοπίες, εισφορές αλληλεγγύης, ΔΝΤ και τρόικα. Ευτυχώς σε αυτή τη χώρα έχουν απομείνει αμέτρητα τοπία εκπληκτικής ομορφιάς τα οποία αποτελούν ιδανικό αντίδοτο στην κρίση.

Ενα από αυτά είναι το Πήλιο και...
εξαιρετικός τρόπος για να γνωρίσετε ένα μέρος του είναι μέσα από μία διαδρομή διάρκειας μιάμισης ώρας με το τρενάκι του, τον Μουντζούρη, σε μία από τις πιο στενές σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο (με πλάτος μόλις 60 εκατοστά). Διασχίζοντας τις πλαγιές του Πηλίου περνώντας από χαράδρες, μίνι τούνελ και γεφύρια, με πανοραμική θέα στη θάλασσα του Παγασητικού, σίγουρα θα ξεφύγετε από τη δύσκολη καθημερινότητα.

Τέσσερις σταθμοί στη μαγευτική διαδρομή

1/Ανω Λεχώνια

Αφετηρία του Μουντζούρη (ο οποίος ονομάστηκε έτσι λόγω της κάπνας που έβγαζε κάποτε η ατμομηχανή του) είναι τα Ανω Λεχώνια που απέχουν περίπου 12 χλμ. από τον Βόλο. Οι πρώτοι επιβάτες καταφθάνουν συνήθως μισή ώρα πριν από την αναχώρηση (αυτή την περίοδο είναι στις 10 το πρωί). Αφήνουν τα αυτοκίνητά τους στον μεγάλο χώρο στάθμευσης που υπάρχει στον σταθμό, βγάζουν τα εισιτήριά τους και αμέσως επιδίδονται στις πρώτες αναμνηστικές φωτογραφήσεις. Στις 10 όλοι είναι στις θέσεις τους. Ο Μουντζούρης ξεκινά. Ο οδηγός κορνάρει έναν χαρούμενο ρυθμό. Τα πιτσιρίκια αρχίζουν τα επιφωνήματα θαυμασμού και οι μεγάλοι χαμογελούν νιώθοντας έστω και για λίγο παιδιά. Από τα πρώτα μέτρα της διαδρομής οι επιβάτες ξεμυτίζουν από τα παράθυρα για να απολαύσουν καλύτερα το τοπίο. Χρειάζεται προσοχή όμως γιατί καραδοκούν... χαστούκια από τα κλαδιά που γλείφουν το τρένο αλλά και από τους απόκρημνους βράχους στις χαράδρες. Είπαμε: είναι από τις πιο στενές σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο! Σύντομα η πανοραμική θέα στη θάλασσα του Παγασητικού κλέβει το ενδιαφέρον των επιβατών.

2/Ανω Γατζέα

Σχεδόν μισή ώρα μετά την αναχώρηση γίνεται η πρώτη στάση στην Ανω Γατζέα. Αποβίβαση και επίσκεψη στο κοντινό Μουσείο Ελιάς και Λαδιού το οποίο είναι ανοικτό μόνο τις ημέρες που λειτουργεί το τρένο (τις υπόλοιπες κατόπιν συνεννόησης, τηλ. 24230-22009, www.pelionoros.gr). Το μουσείο στεγάζεται σε ένα πέτρινο, παραδοσιακό κτίριο του 1924. Στο ισόγειο εκτίθενται αντικείμενα που βρέθηκαν στον χώρο όπου λειτουργούσε βιοτεχνία διαλογής, επεξεργασίας και παραγωγής ελαιών. Ξεχωρίζουν οι εντυπωσιακές κάδες (τεράστια βαρέλια όπου παρασκευάζονται οι βρώσιμες ελιές) ενώ μεταξύ άλλων θα δείτε εργαλεία καλλιέργειας αλλά και εμπορίας ελιάς.

Στο καφενεδάκι του σταθμού μπορεί κανείς να απολαύσει ένα τσίπουρο. Υστερα από μία στάση διάρκειας περίπου 20 λεπτών οι εκδρομείς επιβιβάζονται ξανά στα βαγόνια του Μουντζούρη. Το σκηνικό δεν αλλάζει. Πανοραμική θέα, πέτρινα γεφύρια, πολύ πράσινο, στενά περάσματα.

3/Γέφυρα Ντε Κίρικο

Το κορυφαίο αξιοθέατο της διαδρομής είναι λίγο πριν από την άφιξη στον τελευταίο σταθμό, τις Μηλιές. Το τρένο κόβει ταχύτητα και οι επιβάτες ψάχνουν το καλύτερο σημείο για να θαυμάσουν το πέρασμα πάνω από τη μεταλλική γέφυρα του Εβαρίστο ντε Κίρικο. Αυτό που την κάνει ξεχωριστή είναι η καμπύλη που κάνει πάνω της η γραμμή, η οποία είναι μοναδική στην Ευρώπη! Να θυμάστε πως σε αυτό το σημείο μπορείτε να έρθετε ύστερα από έναν σύντομο αλλά άκρως απολαυστικό περίπατο από τον σταθμό, στις Μηλιές.

4/Μηλιές

Λίγα λεπτά μετά, το τρένο εισέρχεται στις Μηλιές. Μία διαδρομή 15 χιλιομέτρων με μέγιστη ταχύτητα τα 20 χλμ. ανά ώρα ολοκληρώνεται. Μη βιαστείτε να φύγετε. Εχει κι άλλο! Ολοι περιμένουν να δουν τον Μουντζούρη να γυρίζει προκειμένου να είναι έτοιμος για το ταξίδι της επιστροφής. Αυτό γίνεται σε μία ειδική περιστροφική πλάκα όπου μπαίνει η μηχανή και οι συνοδοί του τρένου τη σπρώχνουν για να γυρίσει. Στη συνέχεια ενώνεται με τα βαγόνια των επιβατών για να πάρει τον δρόμο της επιστροφής στις 3 το μεσημέρι.

Το εισιτήριο με επιστροφή κοστίζει 18 ευρώ για τους ενήλικες και 10 ευρώ για τα παιδιά. Τα εισιτήρια της απλής μετάβασης κοστίζουν 10 και 6 ευρώ αντίστοιχα. Το τρένο σταματά τα δρομολόγιά του την τελευταία ημέρα του Οκτωβρίου και επιστρέφει στις ράγες την άνοιξη. Οσοι πιστοί, λοιπόν, προσέλθετε (τηλ. 24210-25330).

Περίπατος στις Μηλιές

Αν κουραστήκατε από τα ξύλινα καθίσματα του τρένου, στον σταθμό των Μηλεών θα έχετε την ευκαιρία να χαλαρώσετε ανηφορίζοντας το καλντερίμι για περίπου 800 μέτρα μέχρι την κεντρική πλατεία του χωριού, που έχει υψόμετρο 450. Εδώ στη σκιά των τεράστιων πλατάνων, θα πάρετε μια ανάσα και θα απολαύσετε καφέ ή φαγητό στα τραπεζάκια που έχουν στήσει τα καφενεία και οι ταβέρνες.

Η πλατεία είναι ιδανική αφετηρία για περιήγηση στο χωριό. Εδώ δεσπόζει η εκκλησία των Ταξιαρχών που ανακαινίστηκε το 1743. Πίσω από τον ναό βρίσκεται η ιστορική Δημόσια Βιβλιοθήκη «Ψυχής Ακος» με σπάνια χειρόγραφα και βιβλία ανεκτίμητης αξίας (ώρες λειτουργίας, καθημερινά εκτός από Κυριακές και αργίες: 8.30-14.30, Σάββατο: 10.00-14.00). Λίγο πιο πάνω είναι το Δημοτικό Τοπικό Μουσείο Μηλεών.

Μεταξύ άλλων φιλοξενεί εκθέσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, τα παραδοσιακά έθιμα και το τρενάκι του Πηλίου.

Επίσης φιλοξενεί κάποια από τα 10.000 βιβλία της Μηλιώτικης Σχολής (που ίδρυσαν τρεις πρωτοπόροι του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, ο Ανθιμος Γαζής, ο Δανιήλ Φιλιππίδης και ο Γρηγόριος Κωνσταντάς, το 1814) τα οποία διασώθηκαν από τις καταστροφές των Γερμανών στις 4 Οκτωβρίου του 1943 (είσοδος ελεύθερη, τηλ. 24230-86602).

Σύντομο... βιογραφικό της γραμμής

1894Υπό την επίβλεψη του Εβαρίστο ντε Κίρικο (πατέρα του γνωστού ιταλού ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο) αρχίζει η κατασκευή του σιδηροδρόμου που θα συνέδεε τον Βόλο με τα Λεχώνια.

1895 Ολοκληρώνονται οι εργασίες και παραδίδεται το τμήμα αυτό.

1897 Διακόπτεται η λειτουργία του όταν η Θεσσαλία περνάει υπό τον έλεγχο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

1901 Αρχίζουν τα έργα επέκτασης της γραμμής προς τις Μηλιές.

1903 Ολοκληρώνονται οι εργασίες. Το τρένο λειτουργεί αλλά προκύπτουν προβλήματα στο τμήμα μεταξύ Γατζέας και Μηλεών, με αποτέλεσμα τη διακοπή των δρομολογίων μέχρι να αποκατασταθεί η κυκλοφορία (Μάιος του 1904).

1971 Με απόφαση της Δικτατορίας καταργείται η σιδηροδρομική γραμμή Βόλου - Μηλεών.

1996 Αρχίζουν ξανά τα δρομολόγια του.

info

Αν είστε λάτρεις των τρένων και αισθάνεστε... μόνοι, τότε μπορείτε να ενταχθείτε στον Σύλλογο Φίλων του Σιδηροδρόμου ο οποίος διοργανώνει και εξαιρετικές εκδρομές (info: www.sfs.gr).


Δεν υπάρχουν σχόλια: